SUP-regelgeving per 1 januari 2024
Nieuwe regels
De SUP-regelgeving
Per 1 januari 2024 zijn er weer wijzigingen op het gebied van de SUP-regelgeving. Wij informeren u graag over deze wijzigingen.
We zijn inmiddels allemaal op de hoogte van de regels die door de Europese Unie gemaakt zijn om zwerfafval te verminderen, Richtlijn (EU) 2019/904 van het Europees Parlement, beter bekend als de SUP of SUPD (Single Use Packaging Directive).
In juli 2021 startte deze door een verbod in heel Europa op de verkoop van plastic bestekken, plastic borden, plastic rietjes, EPS (schuim) bekers en containers. Daarna moesten de EU lidstaten de SUP per land verder uitwerken. In Nederland heeft dit geleidt tot nieuwe regelgeving in 2 fases.
Fases SUP-regelgeving
Fase 1: per 1 juli 2023 is het voor locaties waar eten en drinken voor directe consumptie wordt afgehaald of meegegeven verboden om single use plastic producten gratis mee te geven. Hiervoor moet een bedrag aan de consument in rekening gebracht worden.
Fase 2: per 1 januari 2024 wordt het voor locaties waar eten en drinken ter plekke wordt geconsumeerd verboden om single use plastic producten te gebruiken. Denk aan het bedrijfsrestaurant, op kantoor, zitplaats in de cafetaria, op festivals. Op deze plekken wordt het verplicht om met reusables ofwel herbruikbare producten te werken.
Uitzonderingen SUP-regelgeving
Uitzonderingen hierop zijn er voor de zorg en als je als organisatie single use producten zelf weer inzamelt voor hoogwaardige recycling. In 2024 moet dit minimaal 75% van het gebruikte volume zijn oplopend tot 90% in 2027. In de praktijk kan dit alleen maar met producten gemaakt uit de grondstof PET.
Wanneer je als ondernemer single use producten gebruikt waar geen plastic in zit val je NIET onder de SUP regelgeving en hoef je niet aan al die regels te voldoen.
Nederland hanteert een zero tolerance beleid. Dit betekent dat een single use product 0,00% plastic mag bevatten, daar waar in andere landen er wel een tolerantie van toepassing is.
De grootste verandering per 1 januari
Voor consumptie ter plaatse zijn wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten niet meer toegestaan.
In horecagelegenheden (zoals hotels, cafés of restaurants) mag een ondernemer geen plastic wegwerpbekers, plastic bestek en -maaltijdverpakkingen meer aanbieden om ter plaatse te gebruiken. Dit geldt ook voor kantoren, bedrijfskantines, scholen, sportclubs, verenigingen, gesloten evenementen en attractieparken. Herbruikbaar servies is de standaard. De afwasbare koffiemok op kantoor en het bord in eethuisjes en de snackbar. Alleen zorginstellingen zijn uitgezonderd.
Plasticvrije disposables
Servies zonder plastic valt buiten deze regeling. Dus kartonnen frietbakjes (zónder plastic coating) zijn een goed alternatief voor het plastic frietbakje.
Consumptie ter plaatse én afhaal of bezorging?
Wanneer uw klant ter plaatse wilt eten en drinken:
U gebruikt vanaf 1 januari 2024 herbruikbare bekers, borden of bakjes.
Afhalen of bezorgen:
U biedt een herbruikbaar alternatief aan. De klant kan dan kiezen tussen een herbruikbaar alternatief, of extra betalen voor een plastic wegwerpbeker of –bakje.
Moties Tweede Kamer
Er drie zijn moties aangenomen in de Tweede Kamer over het verbod op plastic bestek en wegwerpservies vanaf 1 januari 2024.
- Eén motie vraagt om afschaffing van de meerprijs die mensen betalen als ze bij consumptie onderweg toch voor wegwerpbekers of -bakjes met plastic kiezen.
- Twee andere moties gaan over het verruimen van de uitzondering voor wegwerpbekers voor consumptie ter plekke. Als die minder dan 5 procent plastic bevatten, goed ingezameld worden en honderd procent gerecycled kunnen worden, moeten die worden toegestaan. In de praktijk gaat het vooral om de koffiebekertjes, die vaak van papier of karton zijn met een laagje plastic tegen het lekken.
Nog geen besluit, maar handhaving tijdelijk aangepast
Meerprijs op wegwerpplastic
Op dit moment blijft de regelgeving ongewijzigd; ondernemers behouden het recht om een extra vergoeding te vragen voor wegwerpplastic bij consumpties voor afhalen en bezorging (onderweg). Vanaf 1 januari zal de Inspectie Leefomgeving en Transport echter tijdelijk niet handhaven op deze verplichte extra vergoeding. Desondanks blijft de ondernemer verplicht om een herbruikbaar alternatief aan te bieden of te aanvaarden dat klanten hun eigen herbruikbare bakjes of bekers meenemen. De ILT behoudt het recht om hierop handhavend op te treden.
Wegwerpbekers van papier of karton met plastic
Bij consumptie ter plaatse zal de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) eveneens geen handhaving toepassen op papieren en kartonnen bekers en bakjes die maximaal vijf procent plastic bevatten. Het is echter vereist dat 75 procent van deze bekers en bakjes daadwerkelijk wordt ingezameld voor recycling, en dat ze voor honderd procent recyclebaar zijn. Ondernemers die gebruik willen maken van dergelijke bekers en bakjes dienen zich te registreren bij de ILT.
Verminderen van gebruik wegwerpplastic
Deze regels om wegwerpplastic tegen te gaan komen voort uit Europese regelgeving. Iedere lidstaat moet blijvend minder wegwerpbekers en -bakjes gebruiken. Nederland heeft als doel om tegen 2026 het gebruik van wegwerpplastic met 40 procent te verminderen ten opzichte van 2022, en deze regels zijn opgesteld om dat doel te bereiken. Als de voorgestelde moties worden aangenomen, zal er op alternatieve manieren worden gezocht om deze doelen te realiseren. De Europese verplichting blijft intussen staan.